Alla aktiviteter

12/5 2024 Resa

Visning av Vår Gårds konstsamling den 12/5 i vacker miljö i Saltsjöbaden,ett tillfälle du inte får missa!

OBS! Det finns platser kvar så passa på och följ med och se vacker konst på söndag den 12 maj.
Trosabygdens konstförening anordnar en konstresa till Vår Gård i vackra Saltsjöbaden den 12/5. Här skådas verk av den svenska konstnärseliten och andra internationella konstnärer från 1800-tal och framåt.

7/3 2024 Studiecirkel

Delta i vår studiecirkel om Göteborgskoloristerna under tre torsdagar i mars!

Under tre torsdagar i mars arrangerar konstföreningen en studiecirkel kring göteborgskoloristerna med utställningskatalogen från
Göteborgs konstmuseums utställning som studiematerial.
Vi kommer att diskutera vad som utmärker göteborgskolorismen, i vilket tids- och idésammanhang den ingick och
vilka konstnärer som räknas till inriktningen.
Därefter kommer vi att fördjupa oss i några av de konstnärskap som räknas till göteborgskolorismen.

25/2 2024

Liljevalchs vårsalong 2024

Söndagen den 25 februari anordnar konstföreningen en resa till Liljevalchs konsthall, Stockholm och en guidad visning av Vårsalongen 2024.
- DET FINNS FORTFARANDE NÅGRA PLATSER KVAR!-

15/2 2024

Studiecirkel kring författaren Torbjörn Säfves roman om konstnären Ivan Aguéli

Konstföreningen arrangerar en studiecirkel med två träffar, 15 och 22 februari, båda gångerna mellan 18-20, kring författaren Torbjörn Säfves roman om konstnären Ivan Aguéli, En roman om frihet. Bokcirkeln möts i Deblancrummet i biblioteket Navet i Vagnhärad.
OBS! Sista anmälningsdag är den 5 februari och ingenting annat!!!

Läs mer i bilagan!

8/2 2024

Föreläsning om Lotte Laserstein och Harriet Backer

Harriet Backer och Lotte Laserstein är två kvinnliga konstnärer som är aktuella med var sin utställning i Stockholm under våren.
Den 8 februari kl 18.00 berättar Hans Lundén om de båda konstnärerna i Skärborgarnas Hus. Fri entré.
Mer information hittar ni i bilagan.
Välkomna!

28/1 2024 Ateljébesök

Power Of Pattern – Kaffe Fassett

INSTÄLLT PGA SJUKDOM!!
Söndagen den 28 januari anordnar Trosabygdens konstförening en resa till Millesgården i Stockholm för att se Kaffe Fassett och utställningen Power Of Pattern.

2/12 2023 Ateljébesök

Ateljébesök till Britt-Marie Oskarsson, Västerljung

Följ med på Ateljébesök till Britt-Marie Oskarsson. Britt-Marie har ställt ut på Vårsalongen på Liljevalchs, Sörmlandssalongen och många andra ställen både i Sverige och utomlands som Japan och Danmark. Hon bor och har sin Ateljé strax utanför Trosa. Britt-Marie kommer visa sina verk och berätta mer om sitt konstnärskap som är otroligt spännande.
Tid: Den 2/12 kl 14.00
Ni tar er till konstnären för egen maskin. Besöket är gratis men anmälan krävs.
20 platser.
Anmälan senast, torsdag den 30/11 till Melinda Khoo på mail:
melindakhoo@hotmail.com eller tel: 076-5573164.
Adress: Tunaby Lindhaga, 619 95 Västerljung. Vägbeskrivning skickas vid anmälan.

19/11 2023

”Rosa Segel” Moderna Museet

Söndagen den 19 november arrangerar konstföreningen en resa till Moderna Museet, Stockholm med guidad visning av utställningen "Rosa segel - Svensk modernism i Moderna Museets samling".

17/10 2023

Studiecirkel om Josephson och bokcirkel om Hill

Som en del av studieverksamheten arrangerar föreningen under hösten dels en studiecirkel kring Ernst Josephson, som just nu är aktuell med en stor utställning på Waldemarsudde, dels en bokcirkel kring konstnären Maria Halls nya bok om Carl Fredrik Hill.

21/5 2023 Ateljébesök

Konstnärsbesök till galleri Eklund, Vagnhärad

Konstföreningen anordnar konstnärsbesök den 21/5 kl 13.00 hos konstnärerna Linda och Tobias Eklund i Vagnhärad, Gnestavägen 7.

4/3 2023

Resa till Liljevalchs vårsalong

RESAN ÄR NU FULLTECKNAD

Lördagen den 4 mars anordnar konstföreningen en resa till Liljevalchs konsthall  med en guidad visning av Vårsalongen 2023. “Liljevalchs vårsalong är en kär, omtvistad och livaktig tradition sedan starten för över hundra år sedan. I år visar 159 konstnärer 298 verk i Liljevalchs salar. Årets jury bestod av konstvetaren Isabella Nilsson, konstnären Jockum Nordström, och juryordförande Isak Nilson, vice konsthallschef på Liljevalchs.” Så presenterar Liljevalchs själva årets vårsalong.

I resans pris ingår buss tur och retur, inträde till Liljevalchs samt guidad visning av utställningen och programmet är följande: Avfärd 10.30 från Trosa Hamn. Bussen stannar sedan vid de busshållplatser man anger vid anmälan. 13.00 Guidad visning av Vårsalongen 2023 och hemresa 15.30.

Kostnad 560 kr, faktura skickas ut efter anmälan.

Anmälan senast den 22 februari via mail till melindakhoo@hotmail.com eller via sms till tel nr 076-557 31 64. Ange ditt namn och telefonnummer samt var du vill stiga på bussen.

Det finns 20 platser så först till kvarn! Välkomna!

22/11 2022

Hilma af Klint Moderna Museet

Tisdagen den 22 november anordnar konstföreningen en resa till Moderna Museet och en guidad visning av utställningen Hilma af Klint - De tio största.

23/10 2022

Resa till Waldemarsudde och utställningen ISAAC GRÜNEWALD-Konst och teater

Söndagen den 23 oktober arrangerar Trosabygdens konstförening en resa till Waldemarsudde och en guidad visning av den mycket uppmärksammade utställningen med ISAAC GRÜNEWALD-Konst och teater.

6/6 2022

Utdelning av stipendium

Utdelning av stipendium på Nationaldagen

17/5 2022

Resa till Nationalmuseum och Swedish Grace

21/4 2022 Årsmöte

Inbjudan till årsmöte med konstlotteri

Som medlem i Trosabygdens konstförening inbjuds du till föreningens årsmöte torsdag den 21 april i Skärborgarnas hus i Trosa. Dörrarna öppnas kl. 17.30 för att ge dig möjlighet att se vinsterna i konstlotteriet.

Redan nu finns vinsterna i konstlotteriet att beskåda på vår hemsida: trosabygdens.konstforeningar.se. Om du inte kan närvara måste en fullmakt överlämnas till någon du känner som kan närvara på årsmötet och hämta ut eventuell vinst.

Motion till föreningens årsmöte kan väckas av varje medlem i föreningen.
Sådan motion ska vara styrelsen skriftligen tillhanda senast 14 dagar innan årsmötet.

:
17.30 Välkomna, ev. fullmakter lämnas in.
18.00 Årsmötesförhandlingar – erforderliga dokument i senare utskick.
18.30 Kort information från alla kommittéer.
Vernissage och mingel, föreningen bjuder på dryck samt något tilltugg.
Konstlotteriet – I år är det 18 konstverk som lottas ut, vinnarna räknas upp i turordning och får välja konstverk och visa upp sitt val.

Det är viktigt att du anmäler dig så vi som styrelse kan planera utifrån antal närvarande. Anmälan till Margareta Sålby senast tisdag den 5 april!
mail: ordf@trosabygdenskonstforening.se eller SMS 070-210 39 51
Styrelsen hälsar dig hjärtligt välkommen till årsmötet!
Margareta Sålby

Ordförande Trosabygdens konstförening

Bilden föreställer Plan Pyramid av Anders Reuterswärd.

12/4 2022

Studiecirkel om Halmstadgruppen och Söndrumskolonin – reviderad

2/4 2022

Galleri 219, Hånö Säteri, konstmöte

Konstmöte i Galleri 219´s Vårsalong 2 april kl 13-15, 2022

15/3 2022

VÅRSALONGEN – Fullbokad –

Vårsalongen på Liljevalchs, Sthlm, tisdagen de 15 mars.

7/12 2021 Resa

Hallwylska museet med julbord

Utflykt med Trosabygdens konstförening till Hallwylska museet, Sthlm, med julbord.

16/11 2021

Intressant besök på Eskilstuna konstmuseum

Tisdagen den 16 november besökte 15 av konstföreningens medlemmar Eskilstuna konstmuseum och fick en engagerad visning av dels verk ur museets förnämliga konstsamling, dels höstens stora tillfälliga utställning med 24 samtidskonstnärer med allt från textila verk och grafik via måleri, skulptur och glaskonstverk till ljud- och videoverk. Samtliga konstnärer som medverkar i utställningen har fått Carl-Axel Valéns stipendium. Det är också värt att uppmärksamma att museets konstsamling har sin grund i en samling om nästan 500 verk som Eskilstuna konstförening byggde upp och skänkte till Eskilstuna stad 1948. I museets basutställning visas omkring 200 verk på olika teman, bland annat Vera Nilsson, Modernismen och Sörmlandskonstnärer.

4/10 2021

Konstfilm

Under Konsttrion, som pågick den 3 - 10 oktober 2021, visades bland annat konstfilm på Trosa bio. Tre filmer visades. Salvador Dali - jakten efter odödlighet, Botticellis Florens och Pompeji - syndens stad.

8/7 2021 Resa

Medlemsutflykt till Floda kyrka

Medlemsutflykt 8 juli kl 10.00 till Lids kyrka samt Floda kyrka.

19/6 2021 Årsmöte

Årsmöte

Lördagen den 19 juni hade Trosabygdens konstförening sitt första årsmöte sedan pandemin började och en stor del av föreningens medlemmar möttes på Garvaregården i Trosa. Vid årsmötet konstaterades att föreningen under året trots pandemin lyckats genomföra Konstens vecka. Föreningen har också inom ramen för sitt medlemskap i Sveriges Konstföreningar arbetat fram en ny hemsida. Vid årsmötet omvaldes styrelsen med ordföranden Margareta Sålby i spetsen. Man hade också det populära konstlotteri då man lottade ut sammanlagt 17 konstverk bland medlemmarna. Bilder på samtliga konstverk finns under fliken Utlottningar på hemsidan.