Vinsterna i medlemslotteriet på Pensionärernas Hus i Trosa

29 feb 2024

Nu finns vinsterna i medlemslotteriet att se på Pensionärernas Hus i Trosa. Vi hälsar våra medlemmar varmt välkomna att besöka utställningen.
Caféet håller också öppet.
Öppettider utställning; Ons 28/2-tis 5/3. Vardag dagtid samt kväll 18-20. Helg kl 12-14.
Vinsterna lottas ut på årsmötet onsdagen den 6/3. För att ha chans att vinna behöver du ha betalat medlemsavgiften för 2023 samt närvara vid mötet alternativt lämna en fullmakt till deltagande medlem.

OBS! Fler bilder på vinsterna finns under fliken Utlottningar här på hemsidan.

Konstföreningens årsmöte

13 feb 2024

Som medlem i Trosabygdens konstförening inbjuds du till föreningens årsmöte 2024 som äger rum onsdagen den 6 mars i Skärborgarnas hus i Trosa.
Motion till föreningens årsmöte kan väckas av varje medlem i föreningen. Motioner till årsmötet ska vara styrelsen skriftligen tillhanda senast 14 dagar innan årsmötet, alltså senast den 21 februari.
Årsmötesförhandlingarna börjar kl. 18.00, men dörrarna öppnas kl. 17.30 för att ge dig möjlighet att se vinsterna i konstlotteriet, som genomförs i anslutning till mötet. Redan nu kan du se vinsterna på föreningens hemsida: trosabygdens.konstforeningar.se.

Om du inte kan närvara men ändå vill delta i lotteriet kan du lämna en fullmakt att företräda dig till någon som kan närvara på årsmötet och hämta ut eventuell vinst.

17.30 Registrering, eventuella fullmakter lämnas in.
18.00 Årsmötesförhandlingar – erforderliga dokument skickas ut till medlemmarna.
18.30 Kort information från föreningens olika kommittéer.

Mingel och konstlotteri
Efter årsmötesförhandlingarna blir det mingel. Föreningen bjuder då på dryck och tilltugg (ange vid anmälan om du önskar vegetarisk eller glutenfri kost).
På minglet följer Konstlotteriet. I år är det 16 konstverk som lottas ut. Vinnarna får välja konstverk och visa upp sitt val i den ordning de dras.
Det är viktigt att du anmäler dig så att vi som styrelse kan planera utifrån antal närvarande. Anmälan till ordf@trosabygdenskonstforening.se eller SMS 0733-561223 senast måndagen den 19 februari!

Dags för Konsttriangeln

9 nov 2023

Nu närmar sig Konsttriangeln 2024. Den genomförs 29 - 31 mars 2024, alltså under påskhelgen, och består som vanligt av en samlingsutställning i Skärborgarnas hus och en lång rad mindre utställningar i ateljéer och andra lokaler runt om i kommunen. Alla i kommunen som utövar någon form av konst eller konsthantverk är välkomna att ansöka om att delta i konstrundan. Den som vill delta ska vara medlem i konstföreningen. SISTA DAG FÖR ANSÖKAN OM ATT DELTA ÄR FJÄRDE DECEMBER. Mer information om hur man går till väga liksom ansökningsblankett finns under fliken "Utställningar ".

Välbesökt jubileumsutställning under Konstens vecka

13 okt 2023

Årets temautställning i Trosa kvarn den 3-8 oktober blev mycket välbesökt och uppskattad. Vid vernissagekvällen bjöds på pianounderhållning av John Beck liksom förfriskningar med tilltugg. Stämningen var hög, trots trängseln i lokalen.
Årets tema var "Hemligheter" och lockade 27 konstnärer. Kvalitén på de 38 utvalda konstverken var mycket god. Mestadels visades målningar, men även keramik, stickat och silverarbeten.
Vid avslutningskvällen berättade Folke Bagger inspirerat om sin livsresa och sitt ständiga skapande med sina händer. Det uppskattade föredraget hade titeln "Att följa sin fåra".
Under veckan fick alla besökare rösta på sitt favoritkonstverk. Skolbarnen röstade fram "Hemlighuset" av Kristina Güettler och de vuxnas favorit blev "Livets hemligheter" av Melinda Khoo.

Bengt-Erik Bengtsson ställer ut

3 okt 2023

Bengt-Erik Bengtsson, som för inte så länge sedan ställde ut på Konsttriangeln, ställer nu ut ett 60-tal av sina verk, både måleri och skulptur, på Pensionärernas Hus. Utställningen pågår till och med den 27 oktober. Öppet måndag - fredag 11 - 14.

Studiecirkel och bokcirkel

15 sep 2023

Som en del av studieverksamheten arrangerar föreningen under hösten dels en studiecirkel kring Ernst Josephson, som just nu är aktuell med en stor utställning på Waldemarsudde, dels en bokcirkel kring konstnären Maria Halls nya bok om Carl Fredrik Hill. Läs mer under fliken Aktiviteter.

Välkomna till årets Gnesta Konstrunda!

24 aug 2023

Välkomna till årets Gnesta Konstrunda! Textilt konsthantverk, glaskonst, brukskeramik, grafik, foto, måleri, skulptur - något för alla.

Lördagen den 2 och söndagen den 3 september, kl 10.00 – 17.00

Vävda rum

23 aug 2023

Vi har gjort ett par förändringar i placeringen av konstverk i den digitala utställningen Vävda rum. Dels har vi flyttat Oscar Häggströms "Jogg your mind" från Trosalandsvägen till planen mellan Hedebyskolan och Fornbyskolan för att eleverna lättare ska få tillgång till den, dels har vi flyttat tillbaka Untold Gardens "Det långa sorlet" till dess tidigare plats på torget mellan Coop och apoteket i Trosa.

Föreningarnas dag

16 aug 2023

Konstföreningen kommer att delta i årets upplaga av Föreningarnas dag, ett arrangemang där kommunen står som värd. Föreningarnas dag genomförs i år i och runt Multum, den nya byggnaden vid Tomtaklintskolan, söndagen den 20 augusti kl. 11 - 16. Konstföreningen kommer att finnas i byggnadens foajé intill konstverken av Linda Eklund och Tobias Eklund och informera om föreningens aktiviteter, bland annat Konstens vecka och den digitala utställningen Gömda rum. Under helgen flyttar vi också tillfälligt Untold Gardens konstverk "Det långa sorlet" från dess plats på torget utanför Coop i Trosa till det lilla torget med bänkar som finns utanför Multums norra entré. Alldeles i närheten, vid brunnen mellan Tomtaklintskolans parkeringsplatser, finns sedan tidigare Eric Magassas verk "Parallella världar".
Kom och besök oss!

Konstnär i Sörmland? Se hit!

7 aug 2023

Sörmlands museum söker professionella konstnärer i Sörmland för samarbete i olika konstprojekt.

Visa fler