”Jag är mycket ute i naturen och hittar former där”
Bengt-Erik Bengtsson är förmodligen en av de mer välkända konstnärerna i Trosa efter att under en lång följd av år ha medverkat på Konsttriangeln och Konstens vecka men också haft flera separatutställningar.
Bengt-Erik Bengtsson arbetade som så många andra konstnärer i Trosa under lång tid med konst vid sidan av sitt yrkesliv innan pensionen gjorde det möjligt att lägga mer tid på konsten. Han är bördig från Sundsvall, studerade i Umeå, fick jobb på Studsvik och bodde en kort tid i Nyköping innan han flyttade till Trosa i mitten av 1970-talet. I Umeå studerade han biologi och kemi och disputerade i ekologisk zoologi med inriktning mot miljögiftseffekter. Arbetet i Studsvik innebar att bygga upp ett Östersjölaboratorium med fokus på studier av föroreningars påverkan på miljön. Det drevs av Naturvårdsverket fram till 1992, då det blev en del av Stockholms universitet. Där blev han med tiden också professor i akvatisk ekotoxologi, ett forskningsfält som fokuserar på hur vattenlevande organismer, från bakterier till fisk, påverkas av föroreningar i miljön.
Men samtidigt har den konstnärliga verksamheten hela tiden funnits där, dels som svar på ett behov av att uttrycka sig på ett annat ”språk”, dels som en sorts ventil i arbetet med tunga miljöfrågor.
Bengt-Erik Bengtsson ställde ut på biblioteket i Trosa redan 1986 och hade då målat sedan slutet av 1970-talet. Att han började måla föll sig naturligt. Redan som barn tecknade han mycket. Han var ofta ensam och han ritade gärna när han var för sig själv. Han blev fångad av naturen och inspirerad av skolplanschernas detaljrikedom. En annan källa till inspiration var Dorés familjebibel, som fanns hemma hos morföräldrarna. Särskilt fångades han av Dorés sätt att illustrera en händelse. Andra inspiratörer har varit konstnärer som Hundertwasser, Karl Axel Pehrson, Björn von Rosen och Bruno Liljefors. Under studietiden var tecknandet en integrerad del av studiearbetet. Viktigt för hans konstnärliga utveckling var också att han blev ombedd av Stensunds folkhögskola att göra en affisch när man byggde en alternativ vattenanläggning med biologisk nedbrytning. Det ledde till fler affischbeställningar.
Bengt-Erik Bengtsson är autodidakt och har inte gått någon formell konstnärlig utbildning. De kurser han har gått begränsar sig till en kväll i veckan under två terminer på Kretsen i Södertälje. Som konstnär prövar han hela tiden olika tekniker, material och former. ”Som biolog är jag allätare och fascineras av olika material och former”, säger han. Han har tvingats arbeta med tekniker som inte har krävt så stort utrymme, såsom akvarell och gouache. Han har även arbetat i akryl. ”Det var min svärfar som introducerade mig i akrylen. Det är brett och väderbeständigt.” Det har blivit många skulpturer i trä. ”Jag är mycket ute i naturen och hittar former där och om jag hittar någon form släpper jag ut den”. Naturen ger utöver former upplevelser som han synliggör i bilder. ”Men vilka upplevelser som blir bilder är väldigt öppet. Det kommer från ingenstans.” När han börjar arbeta med ett konstverk vet han inte heller riktigt vad det kommer att bli. I de flesta verken finns en humoristisk knorr. ”Det kan verka lite allvarligt med olja på duk, lite fint med konst, och jag svär gärna lite i kyrkan.”
Svärfadern betydde mycket för Bengt-Erik Bengtssons konstnärliga utveckling. Han hade både kunskap och intresse för konst och var ett stort stöd. Han drev också på när Bengt-Erik Bengtsson började ställa ut. Främst har han ställt ut lokalt. Mest i Trosa där han bor. Konsttriangeln, Konstens vecka, Fina Fisken och Pensionärernas hus. Naturum på Stendörren, Nynäs slott, Café Lukas i Hölö. På Naturvårdsverket. Han ställde ut i Bangkok när han under en period undervisade på ett universitet där i miljöpåverkan. Han har ställt ut i Viborg inom ramen för ett vänortsutbyte.
Han gläds åt att han genom åren har fått mycket utrymme i media, något han tror delvis beror på att det har varit lite spännande med en miljöinriktad professor som också är konstnär. ”Men nu är det ingen nyhet längre”, säger han.
Peter Almerud