Aktuella aktiviteter

21/4 2022 Årsmöte

Årsmöte med konstlotteri

Konstföreningens styrelse har bestämt att flytta fram årsmötet till den 21 april 2022. Skälet är den starka smittspridningen. Vid årsmötet genomförs också föreningens årliga konstlotteri. Vi återkommer med mer information när mötet närmar sig.

Bilden föreställer Plan Pyramid av Anders Reuterswärd.

Tidigare aktiviteter

7/12 2021 Resa

Hallwylska museet med julbord

Utflykt med Trosabygdens konstförening till Hallwylska museet, Sthlm, med julbord.

16/11 2021

Intressant besök på Eskilstuna konstmuseum

Tisdagen den 16 november besökte 15 av konstföreningens medlemmar Eskilstuna konstmuseum och fick en engagerad visning av dels verk ur museets förnämliga konstsamling, dels höstens stora tillfälliga utställning med 24 samtidskonstnärer med allt från textila verk och grafik via måleri, skulptur och glaskonstverk till ljud- och videoverk. Samtliga konstnärer som medverkar i utställningen har fått Carl-Axel Valéns stipendium. Det är också värt att uppmärksamma att museets konstsamling har sin grund i en samling om nästan 500 verk som Eskilstuna konstförening byggde upp och skänkte till Eskilstuna stad 1948. I museets basutställning visas omkring 200 verk på olika teman, bland annat Vera Nilsson, Modernismen och Sörmlandskonstnärer.

4/10 2021

Konstfilm

Under Konsttrion, som pågick den 3 - 10 oktober 2021, visades bland annat konstfilm på Trosa bio. Tre filmer visades. Salvador Dali - jakten efter odödlighet, Botticellis Florens och Pompeji - syndens stad.

Visa alla aktiviteter