Stipendiater med fokus på bild

Vid nationaldagsfirandet på Garvargården den 6 juni delade Trosabygdens konstförening ut sitt bildstipendium för 2023. En av konstföreningens främsta uppgifter är att öka intresset för konst och som ett led i det inrättade föreningen för några år sedan ett stipendium. Stipendiet delas ut till en elev vid Hedebyskolan och en elev vid Tomtaklintskolan. Eleverna nomineras av bildlärarna på respektive skola på grundval av deras dokumenterade förmåga att uttrycka sig genom bild och form, deras öppenhet för nya estetiska uttryck och deras intresse för bildkonst i vid bemärkelse. Det är också bildlärarna, Tessa Carlsson respektive Monika Axelsson, som formulerat motiveringarna.

Årets stipendium gick till Alva Johnsson på Hedebyskolan och Amalia Kristiansen på Tomtaklintskolan.

Alva Johnsson fick stipendiet med följande motivering:
”Alva har visat ett stort intresse för färg och form. Hon har en god förmåga att skapa realistiska som surrealistiska bilder i olika tekniker med väl genomförda resultat. Hon förlorar sig gärna helt i sitt bildskapande och skapar gärna säregna och enastående karaktärer som befinner sig i olika sagolika världar. Det har varit fantastiskt att se konst födas. Förbli kreativ!”

Amalia Kristiansen fick stipendiet med följande motivering:
” Amalia utforskar olika tekniker inom bildämnet med stor nyfikenhet och intresse. Amalia har en stark känsla för färg och form och har förmågan att helt gå in i sitt bildskapande arbete med goda resultat.”