Intressant besök på Eskilstuna konstmuseum

Tisdagen den 16 november besökte 15 av konstföreningens medlemmar Eskilstuna konstmuseum och fick en engagerad visning av dels verk ur museets förnämliga konstsamling, dels höstens stora tillfälliga utställning med 24 samtidskonstnärer med allt från textila verk och grafik via måleri, skulptur och glaskonstverk till ljud- och videoverk. Samtliga konstnärer som medverkar i utställningen har fått Carl-Axel Valéns stipendium. Det är också värt att uppmärksamma att museets konstsamling har sin grund i en samling om nästan 500 verk som Eskilstuna konstförening byggde upp och skänkte till Eskilstuna stad 1948. I museets basutställning visas omkring 200 verk på olika teman, bland annat Vera Nilsson, Modernismen och Sörmlandskonstnärer.