
Jim Axén roar och oroar

Jim Axén roar gärna med sin konst. Och oroar. Den omfattar såväl måleri som grafik och skulptur och har förankring i klassiskt måleri men har också hämtat inspiration från strömningar som dadaism och surrealism. Han är sedan länge bosatt i Vagnhärad och initierade det som nu är Trosabygdens konstförening.
Jim Axén föddes i Falköping 1946 och växte upp i Mariestad, där hans far arbetade som överlantmätare. Efter studenten sökte han sig till Chalmers arkitekturutbildning, en period i livet som han tyckte var mer givande på det sociala planet än utbildningsmässigt; under tiden på Chalmers mötte han vuxenvärlden. Han lämnade Chalmers efter ett år och sökte sig i stället till Konstakademien i Stockholm, där han mellan 1968 och 1973 studerade grafik, måleri och skulptur med bland andra Ulf Linde och Olle Granath som lärare. Att söka sig till Konstakademien föll sig naturligt för honom.
- Jag har alltid ägnat mig mycket åt konst. Jag hade dessutom en äldre bror som var konstnär och blev framgångsrik scenograf, annars kanske inte tanken hade väckts.
Utbildningen var gedigen och inspirerande och gav honom grundläggande konstnärliga verktyg. Han fick arbeta med flera sorters material, lärde sig olika tekniker och stilar och tillägnade sig en teknisk färdighet, ett språk, som gör att han kan utgå från en känsla eller idé och skapa ett verk som förmedlar den känslan eller tankegången till en annan person.
Jim Axén bodde på Söder i Stockholm i 25 år med ateljé på Långholmen. 1993 flyttade han till Vagnhärad och ett äldre hus alldeles intill ån med plats för ateljé. Och där bor och arbetar han fortfarande. Han växlar mellan måleri, grafik och skulptur och det finns ett starkt samspel mellan verken oavsett uttrycksform, både vad gäller formen och den lekfulla attityden. Såväl måleriet som grafiken och skulpturen finns oftast också med samtidigt på hans utställningar där de korsbefruktar varandra. Ibland kallas hans konst konceptuell, men det finns två spår. Måleriet är mer känslobaserat, musikaliskt, medan grafiken är mer konceptuell, litterär, politisk.
Listan över såväl separatutställningar som samlingsutställningar har genom åren blivit lång. Han har bland annat ställt ut på Thielska galleriet i Stockholm (1992), Sörmlands museum (2002), Konstakademien i Stockholm (2009), Enköpings konsthall (2016) och Galleri Nordostpassagen i Stockholm (2018) och Trosa (2024). Senast ställde han ut på Galleri Kretsen i Södertälje (2025). Han har genom åren också haft en rad offentliga uppdrag. Skulpturen ”Figurant” (1993) står utanför polishuset i Örebro. På Strängnäs station fanns ”Keops kupa” (1998 - 1999). På rastplatsen utanför Nyköpingsbro finns ”Vägens förhållande till hjulet I-III” (1999). I Vagnhärad finns ”Flotten” (2000) intill Vagnhärads torg och i Trosa fanns dopfunten i Trosa stads kyrka (2013); den verkar dock vara nermonterad. Han är också representerad på flera museer, bland annat med tre verk på Moderna Museet i Stockholm.
Grafiken har han samlat i tre böcker som är utgivna på det egna förlaget Ånyo Röners Förlag: ”VARIA eller NIHILISTISK ÅTRÅ” (2006), ”BLUNDAREN” (2017) och ”ORDET BELYST” (2021). De grafiska bilderna, som ofta har ett absurt anslag, är till stor del baserad på foton - Jim Axén har alltid arbetat mycket med foto - men kan snarast liknas vid collage. I dessa collage kan man då och då hitta element från måleriet och skulpturerna (eller om det är tvärtom) och Jim Axén fogar också gärna in text i sina bilder. Böckerna finns till utlån på biblioteket och finns att köpa på Trosa bokhandel.
I Jim Axéns konst finns en uttalad politisk kritik, som bottnar i ett starkt engagemang för människans villkor. Det var också det engagemanget som fick honom att initiera Trosa konstförening - eller Trosabygdens konstförening som den så småningom kom att heta - och bli dess första ordförande när den bildades i januari 1996. Det är för övrigt också han som har gjort föreningens logotyp.
- Detta är första steget att syresätta Trosas kulturliv, sade han i en tidningsartikel om bildandet där han också pekade på behovet av ett kulturhus i Trosa, något som han fortfarande efterlyser.
Efter några aktiva år i konstföreningen trappade han ner sitt engagemang. Så dök möjligheten att starta S:ta Annas konsthall i Trosa landskyrka upp. Den kom till genom ett samarbete mellan kyrkan, kommunen och konstföreningen. För att driva konsthallen bildades Föreningen Konsthallen S:t Anna med dåvarande kyrkoherde Göran Ritterfeldt som ordförande och Jim Axén som curator. Idén var, som tidigare med konstföreningen, att vidga konstbegreppet liksom att ge konstnärer möjlighet att ställa ut i denna väldigt speciella medeltida lokal. Första utställningen var med Lena Lervik, som är känd dels för sina madonnabilder, dels för skulpturer som gestaltar mytologiska mödrar, fruktbarhet och moderskap. Det är för övrigt hon som har gjort skulpturen ”Skärborgare” (1991), som nu finns på torget utanför Coop i centrala Trosa. Jim Axén drev konsthallen under åtta säsonger, från 2012 till och med 2019, då den upphörde.
Peter Almerud

av

av

av

av

av

av