Galleri

»
28 mar 2023

Gunilla Olsson vill göra smycken som alla kan ha råd med

Gunilla Olsson arbetar som silversmed och kallar sig själv hellre konsthantverkare än konstnär, eftersom hon trivs med att vara både hantverkare och konstnär, med kombinationen av hantverk och konst.
- Halva jag är teoretiker och halva är praktiker, säger hon.
- Jag går runt och tänker på former och mönster. Jag är besatt av form och tycker att design är spännande och det ger mig sådan tillfredsställelse att vara omgiven av konst.
Gunilla Olsson arbetar helst med föremål av silver, främst smycken, och sätter gärna in stenar i smyckena. Hon har ibland också funderat på att börja tillverka skålar. Men det har i stort sett stannat vid funderingar.
- Det är väldigt tidskrävande och arbetskostnaden blir hög och det finns heller nästan inga som köper skålar längre, säger hon.
Att hon har valt att arbeta med silver beror inte minst på att silver är betydligt billigare än till exempel guld och att hon därmed kan tillverka föremål som är överkomliga för fler.
- Jag vill göra smycken som alla kan ha råd med, säger hon.
Som förebild har hon bland andra silversmeden Torun Bülow-Hübe, som var efterkrigstidens mest kända svenska smyckesdesigner och fick världsrykte som silversmed. Hon arbetade med ”antistatussmycken” och lanserade ett nytt förhållningssätt till andra material än ädla metaller. Torun Bülow var för övrigt den första kvinnliga svenska silversmeden med egen verkstad.
Men det finns också ett praktiskt skäl till att främst arbeta med silver: om hon skulle arbeta med flera metaller samtidigt skulle hon behöva ha två arbetsbänkar och det finns det inte plats för i det ombyggda garage som hon delar som arbetslokal med sin man.
En viktig del av hennes smycken är också ädelstenar. Stenarna köper hon främst på olika marknader. Hon tycker om stenar och formar gärna smyckena efter stenarna.
- Det är roligt att utgå från en sten. Stenar är både unika och vackra. Valet av sten har också stor betydelse för många kunder.
För att kunna hålla nere priserna arbetar hon utan mellanhänder och hon sköter själv både marknadsföring och försäljning genom sin enskilda firma, den företagsform som är vanligast bland konstnärer. Marknadsföringen sker främst via Instagram och via det nätverk hon har byggt upp genom åren.
Vägen till silversmidet har varit lite krokig, även om viljan att skapa har funnits sedan hon var barn. Hon sökte sig också tidigt till en utbildning i skulptur, men förstod då att hon inte skulle kunna leva på konstnärligt skapande. Hon utbildade sig därför till lärare i engelska, svenska, historia och filosofi och arbetade som lärare i 17 år och sedan som rektor i 20. Hon trivdes bra som både lärare och rektor och har arbetat på olika skolor i Stockholm: Skärholmen, Bandhagen, Rålambshov och Konradsberg.
- Jag tyckte om det pedagogiska ledarskapet liksom att se till allas behov.
Vid sidan av arbetet som lärare och rektor utbildade hon sig till silversmed och arbetade med silversmide på kvällar och lov.
- Jag har gått en lång rad kurser i silversmideri, bland annat alla kurser som finns att gå på Folkuniversitetet, och har även gått lite andra kurser, till exempel i stensättning. Jag har också varit gesäll.
Så småningom väcktes tanken att gå i pension i förtid för att kunna arbeta som silversmed på heltid, vilket hon nu har gjort i tre år. Att hon inte gick tidigare var av ekonomiska skäl. Det är få förunnat att kunna försörja sig som konstnär.
- Alla konstnärer och konsthantverkare jag känner har också andra arbeten.
Vid sidan av kurserna har det professionella utbytet betytt mycket för hennes utveckling. Hon har ett nätverk med människor som diskuterar och delar med sig av sina erfarenheter i olika forum på nätet och hon träffar då och då också kollegor, över till exempel en lunch.
Men själva silversmideriet är ett ensamarbete, vilket hon trivs med.
- Det är skönt att sitta själv och arbeta med händerna.

Text: Peter Almerud

»
30 mar 2022

Margareta Pemer: Gubbarna får gärna utmana lite

För Trosaborna är Margareta Pemer väl känd för sina figurer i lera, eller ”gubbar” som hon kallar dem. Hon har visat dem i flera utställningar och många har besökt hennes ateljé. Och gubbarna är populära. Vid Trosabygdens konstförenings utställning under Konstens vecka 2021 röstades hennes verk ”Fullvaccinerade” fram som favorit. Men hon stryker inte medhårs utan vill gärna att gubbarna utmanar lite.
Margareta flyttade till Trosa 1988.
- För att komma ner på marken, som hon säger.
Hon flyttade då från Vasastaden i Stockholm där hon arbetade som tandläkare och hon fortsatte att arbeta som tandläkare i Trosa. 2017 pensionerade hon sig för att kunna ägna sig åt sin konst fullt ut.
- Jag har alltid hållit på med någonting.
Hon kunde då också göra om en stuga på tomten till ateljé. Att få en ateljé var en dröm som hon hade haft länge som gick i uppfyllelse. I ateljén finns verktyg, lera, en brännugn och en lånad drejskiva. Och både färdiga och halvfärdiga gubbar.
- När jag fick ateljén trodde jag att jag skulle göra vaser, men i stället började jag göra gubbar.
Hon säger att hon alltid har ”ritat och grejat” och att gubbarna alltid har funnits hos henne.
- Man kan uttrycka många olika saker med deras ansikten men också med hur de står och med rörelse. Men det är svårt att få till det rätta uttrycket.
Till att det är svårt bidrar att lera är ett levande material som rör sig.
- Så det blir inte jämt som man vill.
Figurerna har ofta funnits hos henne ett tag innan hon börjar modellera dem.
- Jag sitter ofta och ritar och kluddar och ibland blir det något och ibland inte.
När hon har bestämt sig för en figur gör hon först en skiss av den. Därefter modellerar hon den och låter den torka lite innan hon finslipar den. Sedan får den torka ordentligt innan hon målar, bränner och slutligen glaserar den. Tillverkningen av varje gubbe är alltså en tidskrävande process. När hon modellerar börjar hon med huvudet.
- Och sedan ser jag på något sätt vem det är. Jag pratar med mina figurer medan jag gör dem också.
Inspirationen till en figur kan komma från nästan vilket håll som helst.
- Men det ska vara något roligt och det får gärna sticka ut. Jag kan till exempel bli inspirerad om jag ser någon som har blommiga badbyxor.
- Och gubbarna får gärna utmana lite.
Margareta har ingen formell konstnärlig utbildning. Hon har däremot gått olika kurser, bland annat en introduktionskurs i hur man arbetar med lera, en stenhuggarkurs, en kurs i skulptur och kurser i akvarellmålning. Hon har också stor nytta av erfarenhetsutbytet i olika grupper på sociala medier.
Och även om konsten fyller en stor del av hennes dagar ser hon inte på sig själv som professionell konstnär utan konsten är mer en hobby.
Hon tycker också att det är kul när någon vill köpa hennes gubbar och hon har ställt ut flera gånger på Konsttriangeln och Konstens vecka i Trosa och en gång på Söder i Stockholm.
Under Konsttriangeln brukar hon ha ateljén öppen för besökare. Som mest har hon har haft 110 besökare under en dag i ateljén.
- Många blir glada av att se gubbarna och det bidrar till att det är kul att göra dem.

Text: Peter Almerud