Alla aktiviteter

Katarina Jurstedts Bonjour är ett av de konstberk som kommer att lottas ut i det konstlotteri som genomförs vid föreningens årsmöte i mars 2022.
23/3 2022 Årsmöte

Årsmöte med konstlotteri

Konstföreningens styrelse har bestämt att nästa årsmöte blir den 23 mars 2022. Vid årsmötet genomförs också föreningens årliga konstlotteri. Vi återkommer med mer information när mötet närmar sig.

Bilden visar Katarina Jurstedts Bonjour, som är ett av de konstverk som lottas ut.

7/12 2021 Resa

Hallwylska museet med julbord

Utflykt med Trosabygdens konstförening till Hallwylska museet, Sthlm, med julbord.

16/11 2021

Intressant besök på Eskilstuna konstmuseum

Tisdagen den 16 november besökte 15 av konstföreningens medlemmar Eskilstuna konstmuseum och fick en engagerad visning av dels verk ur museets förnämliga konstsamling, dels höstens stora tillfälliga utställning med 24 samtidskonstnärer med allt från textila verk och grafik via måleri, skulptur och glaskonstverk till ljud- och videoverk. Samtliga konstnärer som medverkar i utställningen har fått Carl-Axel Valéns stipendium. Det är också värt att uppmärksamma att museets konstsamling har sin grund i en samling om nästan 500 verk som Eskilstuna konstförening byggde upp och skänkte till Eskilstuna stad 1948. I museets basutställning visas omkring 200 verk på olika teman, bland annat Vera Nilsson, Modernismen och Sörmlandskonstnärer.

4/10 2021

Konstfilm

Under Konsttrion, som pågick den 3 - 10 oktober 2021, visades bland annat konstfilm på Trosa bio. Tre filmer visades. Salvador Dali - jakten efter odödlighet, Botticellis Florens och Pompeji - syndens stad.

8/7 2021 Resa

Medlemsutflykt till Floda kyrka

Medlemsutflykt 8 juli kl 10.00 till Lids kyrka samt Floda kyrka.

19/6 2021 Årsmöte

Årsmöte

Lördagen den 19 juni hade Trosabygdens konstförening sitt första årsmöte sedan pandemin började och en stor del av föreningens medlemmar möttes på Garvaregården i Trosa. Vid årsmötet konstaterades att föreningen under året trots pandemin lyckats genomföra Konstens vecka. Föreningen har också inom ramen för sitt medlemskap i Sveriges Konstföreningar arbetat fram en ny hemsida. Vid årsmötet omvaldes styrelsen med ordföranden Margareta Sålby i spetsen. Man hade också det populära konstlotteri då man lottade ut sammanlagt 17 konstverk bland medlemmarna. Bilder på samtliga konstverk finns under fliken Utlottningar på hemsidan.